GLOSED MEDIA
OUTLETS




CLOSED

MEDIA OUTLETS

03 MAY 2018

=)

PUBLICATION:

Name...................... Closed Media Outlets
Number................ 01

Date....................... 03 May 2019
Photos.................... pixabay.com

Communication....

Poststr. 2-4 60329 Frankfurt am Main
E-Mail: contact@internationaljournalists.org
Website: internationaljournalists.org
Telefon: +491791385035



Kübra Aydın
Rectangle

Kübra Aydın
Rectangle

Kübra Aydın
Rectangle


CLOSED

MEDIA OUTLETS

03 MAY 2019

)

1- Introduction

his report consists of four parts.

The first chapter discusses the
repression of Recep Tayyip Erdogan’s
government on the media since 2014,
the second chapter discusses the stage
of confiscation of media organizations
by means of trustees appointed by the
government, the third chapter discusses
the punishment of journalists and news-
paper owners, the final chapter discus-
ses the confiscation of assets.

2- PERIOD OF REPRESSION

In November 2015, television chan-
nels close to the Giilen Movement were
removed from the TURKSAT satellite
and the sound of opposition broadcasts
was cut off. First, the channels of the
Samanyolu Broadcasting Group then
Kanaltlrk and Today TV were kicked off
the satellite.

The first operation of the AKP gover-
nment to the media close to the Giilen
Movement took place on the anniver-
sary of the December 17 corruption
investigation. Using the operation of

the Istanbul police against a radical
Islamist group called Tahsiyeciler as an
excuse in 2009, the Istanbul Chief Public
Prosecutor's Office detained Samanyolu
Broadcasting Group Chairman Hida-
yet Karaca and Zaman Newspaper's
Editor-in-Chief Ekrem Dumanli, alleging
that they contributed to the formation of
public opinion before and after this ope-
ration. After 5 days of detention, Hidayet
Karaca was arrested on the pretext of a
series of scenarios broadcast on STV,
and Ekrem Dumanli was released after
being banned from abroad due to two
columns and a news article published in
his newspaper.

Today's Zaman the English-langu-
age newspaper of the Zaman Media
Group. During the Gezi Protests of 2013,
the government was very disturbed by
his harsh opposition to Erdogan's go-
vernment. This caused the government
to draw its thunderbolts on it, especially
since it was followed by foreign public
opinion. Bllent Kenes, the editor-in-c-
hief of Today's Zaman, was arrested on




CLOSED

MEDIA OUTLETS

03 MAY 2018

=)

October 10, 2015 for insulting Erdogan
in a tweet he posted. Biilent Kenes, who
was detained in Silivri Prison for 5 days,
was released on appeal.

In the summer of 2013, some
columnists writing in Koza Ipek Media
Group's publications about the Gezi
Protests that broke out in the summer of
2013 wrote articles criticizing the gover-
nment's attitude. Thereupon, Koza Ipek
Holding boss Akin ipek, who was sum-
moned by the Prime Minister of the time,
Recep Tayyip Erdogan, was asked to
dismiss some columnists and to replace
editors-in-chief and to appoint people
who would work in harmony with the
government, and was blacklisted when
he refused to fulfill these demands.

Erdogan, who was wounded in
the general elections of 7 June 2015
and lost the majority that could form a
government on his own, left the co-
alition discussions carried out by the
then Prime Minister Ahmet Davutoglu
inconclusive and decided to renew the
elections on 1 November 2015. The peri-
od of approximately 5 months between
June 7 and November first has been a
nightmare for Turkey. More than 600
soldiers and policemen lost their lives
in the Southeast. Erdogan's promise to
‘Give 400 deputies to let this matter be
resolved peacefully’ was perceived by
the people as a message of 'if | leave,
terror will rule’.

On November 1, 3 days before the
elections, Koza Ipek Media group was
confiscated by appointing a trustee.
Koza Ipek Media Group, which owns
Kanalttrk, Bugin TV, Bugin Newspaper
and Millet newspapers, has been taken
over by people close to Erdogan. News-
paper readers and journalists gathered
in front of the building where Kanalttrk
and Today newspapers are located in
Mecidiyekdy, and the police intervened
with pepper spray and water cannons.

Bugtin TV Editor-in-Chief Tarik Toros
shattered a historical record by broad-
casting without leaving the broadcast
room for 8 hours. The trustees managed
to stop the broadcast by cutting the
television cables.

Exactly 4 months after the appoint-
ment of trustee to Kanaltlirk Television
and Today group, newspapers and
televisions were closed on February 29,
2016, and fixtures and valuable devices
were sold to supporters at no cost.

Kaynak Holding, known for its
proximity to the Gllen movement, was
appointed trustee on November 17,
2015. Among the companies operating
in different sectors within the Holding,
there were magazines such as Yagmur,
Yeni Umit and Fountain, especially book
publishing and Sizinti Magazine, which
has a circulation of about 700 thousand.
Again, the largest broadcast distribution
network in Turkey, Gokkusagi Distri-
bution, and NT Stores with nearly 100
branches were operating within Kaynak
Holding.

The trustee management has dest-
royed thousands of printed books of the
Holding, even though they do not carry
any criminal elements, and has shatte-
red the biggest book massacre in recent
history.

A group of journalists who were dis-
missed from their jobs while working at
these newspapers after the appointment
of trustees to Today and Millet news-
papers, which are part of the Koza-Ipek
Group, have published a new newspa-
per under the name Ozgiir Bugiin. The
trustees assigned to the newspaper
Bugtin complained to the prosecutor's
office on the grounds that this outlet is
a trademark violation. On November 11,
2015, the printing house belonging to
Feza Journalism Inc. where the Ozgiir
Bugtin newspaper was printed, was
raided by the police. However, the police




CLOSED
MEDIA OUTLETS

03 MAY 2019

)

not only raided the printing house, but
also broke the law and entered the Za-
man Newspaper building adjacent to the
printing house, even though they did not
have a search warrant decisively. Police
wanted to search on the broadcast
floors yet had to leave the building after
the reaction of journalists and lawyers of
the newspaper Zaman. Upon this raid,
Ozgiir Bugiin newspaper changed its
name and continued its path as Ozgir
Dustince. It was closed after the failed
coup attempt on July 15, 2016.

While the calendars showed March
4, 2016, the news that a trustee would
be appointed to the Zaman Newspaper
appeared on news websites. Not only
would the trustee be appointed, but
some journalists would also be arrested.
The spread of the news caused an upro-
ar in Zaman's readership, which was
around 650 thousand in those days. The
people gathered in front of the news-
paper building and unfurled 'free press
cannot be silenced' banners. Towards
evening, the newspaper building was
surrounded by thousands of police and
water cannons. Without any warning,
the police dispersed the crowd, including
women and children, by firing water can-
non and pepper spray, the doors of the
newspaper were broken and the building
was broken into.

The trustees appointed to Zaman
changed their editors, the next day's
newspaper was filled with pro-govern-
ment news, etc. their unlawful practices
provoked reactions from journalists and
readers. The newspaper circulation, whi-
ch was 650 thousand on March 4, fell to
2 thousand on March 6.

In the following days, the editorial
staff of Zaman, Today's Zaman and
Aksiyon Magazine was replaced with
employees from the Sabah ATV group,
the vast majority of which is controlled
by Erdogan. Dozens of journalists have

been terminated.

The Zaman Media Group, which
has now become the mouthpiece of
the government, continued to exist until
July 27,2016, when it was filled with
hundreds of pro-government journalists.
It was decided to close the non-selling
supporter newspaper and journalists for
doing nothing but being a burden on the
government's back. The publisher com-
pany Feza Journalism Inc., which owns
the Zaman Newspaper, was transferred
to TMSF (SDIF) with the decree law
dated September 1. On the same date, it
was decided to close the company and
leave the trade registry. So the 30-ye-
ar-old company was murdered.

Cihan News Agency, of which Feza
Journalism Inc. was a 100% shareholder,
was known for being the private news
agency with the most widespread news
network. In addition to his reporting, it
came to prominence with his healthy
and fast reporting of the election results
by transmitting the results he received
from about 120 thousand polling stati-
ons to broadcasting organizations in the
elections held in Turkey.

The trustees assigned to Zaman
Newspaper also seized Cihan News
Agency 4 days later. The first thing
they did was to dismiss the general
director of the agency and appoint
a government-supporting journalist
instead. Then, as the agency's archive
was destroyed, it was instructed to stay
away from topics that would disturb the
government in the new news.

Its existence was terminated at Ci-
han News Agency Inc. with Decree-Law
No. 670 and it was left from the trade
registry on 16.11.2016. The agency's
fixtures, live broadcasting tools, tech-
nical devices and cameras were sold
to the subsidiary companies at the
expense of none with the tenders made
by the TMSF (SDIF) from time to time.




CLOSED

MEDIA OUTLETS

03 MAY 2018

=)

(Appendix list)

With the decision of the Istanbul 9th
Criminal Court of Peace on March 11, a
trustee was appointed to Irmak Tele-
vision, Radyo Cihan and Cihan Media
Distribution (CMD) Inc., which has the
most widespread newspaper distributi-
on network in Turkey.

The appointment of a trustee to the
CMD was a decision aimed at preven-
ting newspapers that are not under the
control of the government from reac-
hing the reader. As a matter of fact, the
trustees appointed to the CMD stopped
the distribution of the newspapers Taraf,
Ozgiir Dusiince, Meydan, Yeni Asya, and
Yarina Bakis with a decision they took
on March 23, less than two weeks later.
After this decision, CMD's 1600 distribu-
tors were terminated, distribution offices
located at approximately 300 locations
throughout Turkey were closed, office
fixtures were distributed to other institu-
tions free of charge. (Appendix)

Following the seizure of the ZA-
MAN and KANALTURK BUGUN groups,
newspapers such as Ozgiir Diistince,
Yeni Hayat, Yarina Bakis, and Mey-
dan, founded by journalists who were
dismissed from their jobs, were able to
continue their publications for only a few
days after the July 15 coup attempt. A
detention order was issued for many of
the journalists working in these news-
papers, and none of them were made
unable to work as journalists.

Yarina Bakis, which started pub-
lication on March 6, 2016 under the
direction of journalist Biilent Korucu,
Yeni Hayat, which started publication
on April 18,2016 by Veysel Ayhan, and
Ozgiir Disiince newspapers, which were
published under the direction of Mehmet
Yilmaz, ended their publications on July
19, 2016. Meydan Newspaper, which
was printed by the police on 19 July and
where its editor-in-chief Levent Kenez

and the responsible editor-in-chief
Gulizar Baki were detained, also ceased
publication on 20 July 2016.

With the decree Law of the State of
Emergency No. 674 dated July 27, 2016,
16 television stations, 3 news agencies,
23 radio stations, 45 newspapers, 15
magazines, 29 publishing houses and
distribution channels were closed.

Among the closed broadcasters,
there were Barig TV, Bugiin TV, Can
Erzincan TV, DUnya TV, Hira TV, Irmak TV,
Kanal 124, Kanalttirk, MC TV, Mehtap TV,
MerkUr TV, Samanyolu Haber, Saman-
yolu TV, SRT TV, Tuna Shopping TV,
Yumurcak TV, Taraf Newspaper, Zaman
Newspaper, Buglin Newspaper, Aksi-
yon Magazine, Sizintt Magazine, Nokta
Magazine, Cihan News Agency, Muhabir
News Agency ve SEM News Agency.

Dogan Yayin Holding, which has
Hrriyet and Posta Newspapers, Kanal
D, CNN Tirk televisions and DHA (Dogan
News Agency) within its structure, could
no longer withstand the pressures of the
government and was transferred to the
Demircren group, which has now comp-
letely taken control of the government.

lll- WITCH HUNT FOR

MEDIA EMPLOYEES

1) TERMINATIONS

The trustees assigned to Koza Ipek
Media Group and Zaman Media Group
laid off hundreds of journalists in a short
time. Pro-government journalists from
Sabah-ATV and Yeni Safak group news-
papers were hired in their place. For
example, trustees appointed to Zaman,
using the newspaper's falling circulation
as an excuse, replaced nearly 600 jour-
nalists, most of whom were dismissed
without compensation, and more than
110 fellow journalists were recruited.

2) ARRESTS
The coup attempt of July 15, 2016,




CLOSED

MEDIA OUTLETS

03 MAY 2019

)

was an opportunity for Erdogan to do
everything he wanted to do and couldn't
do until that day. Until that day, he had
not been able to get many people, inc-
luding those around him, to accept the
definition of a "terrorist organization" for
the Giilen Community. The failed coup
attempt enabled both his own base to
consolidate and the opposition to keep
ranks behind him.

Now everyone who opposes him
was a member of the 'Fethullahist Terro-
rist Organization' (FETO), and opposition
journalists were 'FETO media’. Imme-
diately on July 15, a list of journalists to
be arrested from pro-government social
media accounts was published in the
cabinet, and the target was shown. In a
short time, detention and arrest Deci-
sions were issued for more than 100
journalists, including well-known jour-
nalists such as Ahmet Altan, Nazli llicak,
Sahin Alpay and Mustafa Unal. Currently,
there are more than 200 journalists in
Turkish prisons. The spouses or children
of some journalists who could not be
found were arrested. (For example, the
wife of Biilent Korucu, the daughter of
ibrahim Karayegen)

3) TAX PENALTIES (Appendix-6)

The owners of the confiscated and
closed media reporters faced astrono-
mical tax penalties months after the
confiscation. As a result of the tax inspe-
ction initiated 13 days after the trustee
was appointed to Zaman Newspaper
(Feza Journalism Inc.) on March 4, 2016,
the company was fined approximately
TL 250 million in tax, the trustees repre-
senting the company did not even object
to this penalty in a way that protects the
interests of the company and ensured
that the penalties were finalized. After
that, former board members of Zaman
Newspaper Mehmet Akif Afsar, Hiiseyin
D6gme, Behget Akyar and former Edi-

tor-in-Chief of Zaman Ekrem Dumanli
were fined an average of TL 250 million
each separately, and then all the assets
of the aforementioned names were con-
fiscated. The confiscated assets of the
mentioned individuals have started to
be sold by the TMSF (SDIF) on a regular
basis.

4- CONFISCATION OF ASSETS

The coup attempt of July 15,2016
was a great opportunity for Erdogan. In
the first two months of the implemen-
tation of the state of emergency (state
of emergency), which was declared a
few days after July 15, opposition media
were completely destroyed. A total of
179 media employees (53 newspapers,
34 TV, 37 radio stations and 20 magazi-
nes, 6 news agencies and 29 publishing
houses), all of which are close to the GU-
len Community or parts of Kurdish me-
dia, were closed down. The press cards
of 620 journalists and the passports of
some journalists were canceled. The
assets of the media, which was closed
with the decree laws (KHK), were trans-
ferred to the treasury.

1) SINCE IT IS NOT LEGALLY
POSSIBLE, THE LAW WAS
CHANGED TO CONFISCATE

THEIR ASSETS (Appendix-7)

On 01.12.2016, Assets of 57 jour-
nalists were confscated by the Istanbul
12th Criminal court of Peace. Upon the
objections made, the confiscation deci-
sion on those who are still in prison was
turned into an injunction in order to pre-
vent their transfer to third parties. The
confiscation decision for journalists who
have an arrest warrant against them is
still ongoing. Bank accounts have been
frozen, pensioners are not being given
pensions.

According to Turkish criminal law, it
was only possible to make a confiscati-




CLOSED

MEDIA OUTLETS

03 MAY 2018

=)

on decision with a unanimous decision
of a high criminal court (CMK 128). The
AKP government made a change during
the state of emergency and changed
the 'unanimity of the high criminal court’
requirement as 'the judge can decide’. In
this way, the confiscation of the assets
of anyone (who did not have a court
qualification) wanted by a judge from
the criminal court of peace was enabled.
There has been much debate over the
authorization to confiscate the assets
of the Criminal Judgeships of Peace,
allegedly established specifically to carry
out the Gilen community investigations.

2) THE ASSETS OF THE CLOSED
MEDIA ORGANIZATIONS WERE
PUT UP FOR SALE BY THE

TMSF (SDIF) (Appendix-8)

The confiscated media companies
were closed with the State of Emergency
decrees issued after July 15. Publishing
companies, which were brought to the
point of bankruptcy due to the fact that
they were completely destroyed by the
trustee, were murdered by canceling
(deleted) from the Trade Registry, and
their assets were recorded as income
in the treasury. The materials and tools
obtained from the tenders held by the
TMSF (SDIF) from time to time have
been put up for sale. (Appendix-9)

The announcement archive previ-
ously on the website of the TMSF (SDIF)
has been removed and only the latest
announcements are included. In this
way, the information about whether the
goods that were announced to be sold in
the past were sold or not sold to whom
at what price is hidden.

3) NEWSPAPER ARCHIVES

DESTROYED

The archive of a broadcasting
organization is considered one of its
most valuable assets. The publication

archives of the media organizations
confiscated by the AKP government

by appointing a trustee were destroyed
first. The trustees who were appointed
to the newspaper Bugiin and the news-
paper Zaman in the following months
first of all banned access to the newspa-
pers' websites. After a while, it was seen
that the archives of the websites that
were put back on the air were comple-
tely deleted. In the same way, as in the
examples of Cihan News Agency, Irmak
TV, Cihan Radio, after the broadcast ar-
chive was destroyed, the servers where
these archives were stored were sold to
third parties.

After the publishing houses of Kay-
nak Holding, which were seized by the
appointment of a trustee on November
19,2015, were closed, tens of thousands
of books left in their warehouses were
destroyed.

4) BOOKS CONTAIN THE WORD

“PENNSYLVANIA" WERE

DESTROYED

It was revealed that the Ministry of
National Education (MEB) destroyed
textbooks that it had purchased or had
printed from private publishing hou-
ses to be distributed to students at the
beginning of the academic year on the
grounds that it was spreading 'FETO'
propaganda. Among the destroyed
books, there are also 892 thousand
books with the word ‘Pennsylvania’ in
them. Pennsylvania is one of the states
of the USA and where Fethullah Gulen,
accused of being the planner of the July
15 coup attempt, also lives. This issue
was raised by a member of the main
opposition party in Parliament with a
motion for a question however, it was
not answered by the Minister of Educati-
on within the time limit.

V- RESULT




CLOSED

MEDIA OUTLETS

03 MAY 2019

)

The AKP government led by Recep
Tayyip Erdogan has displayed a revan-
chist attitude towards the media since
the moment it took office. At first, the
Cukurova Group, owned by the Uzan
Group and Mehmet Emin Karamehmet,
seized the media through the banks
owned by these names at the same
time, under the pretext of banking laws.
In the following period, these seizures
accelerated on charges that had no
legal basis, such as tax debts or terrorist
propaganda, to the media that published
opposition to the government. The July
15 coup attempt gave the government
the opportunity to take all the media
into the palm of its hand. A total of 179
media employees, all of which are close
to the Giilen Community or parts of Kur-
dish media, were closed with the State
of Emergency decrees.

All these actions were to prevent es-
pecially publications that will criticize the
government from reaching the public, to
prevent accurate information from rea-
ching the public through different chan-
nels, to allow publications that will only
convey the views of the government, to
broadcast untrue or fanciful news most
of the time, to prevent unlawful acts by
making psychological warfare or black
propaganda. The actions are aimed
at not even allowing the information
that untrue news is untrue to reach the
society, preventing the society from
learning the facts, making propaganda
for the government and thus preventing
the possible loss of votes. Because
the powers that have to answer to the
people, if they have taken the judiciary
under control, there is no power left to
ask for accountability from them except
the media.

(APPENDIX Examples of
ACCREDITATION REVOCATION)
August 28, 2014

During the presidential handover
ceremony, accreditation was applied to
Zaman Newspaper, Cihan News Agency,
Bugtin Newspaper, Bugin TV, Kanaltirk,
Shaber, Samanyolu Tv. It was stated
that the Sozct and Aydinlik were on the
list. Zaman Newspaper reporters went
to the Presidential gate number 5, like
other journalists, to watch the ceremony.
But the Mansion staff said that Zaman
reporters will no longer be able to watch
programs at the Presidential gate from
now on.

August 30, 2014

Cihan News Agency was not allowed
to participate in the sections of the
August 30 Victory Day ceremonies at
the Gankaya Mansion. The reporters
who entered through Gate 1 were taken
out by the officials after asking their
institutions. Some media organizations
that wanted to watch the program were
also told in advance not to come.

September 9, 2014

Minister of Justice Bekir Bozdag
did not attend the meeting, where he
met with the Judiciary reporters at the
Hakimevi, and media organs including
Zaman, Bugtin, Taraf and S6zcUl news-
papers, Cihan News Agency, Kanalttirk
and Samanyolu.

September 17, 2014

Zaman and Cihan reporters who
wanted to watch Prime Minister Ahmet
Davutodglu's visit to the Ministry of
National Education were removed from
the building by the decision the Prime
Minister's Press Adviser Osman Sert.

September 17,2014

Media organizations including
Kanaltiirk and Samanyolu Zaman was
not taken to the general assembly of
the Confederation of Tradesmen and




CLOSED

MEDIA OUTLETS

03 MAY 2018

=)

Craftsmen (TESK) at the Rixos Hotel,
where Erdogan also attended. Presiden-
tial press officers and bodyguards told
reporters that from now on the ban will
be applied to all programs except in the
Cankaya Mansion.

October 3, 2014

The Prime Minister's Office has
expanded accreditation. Reporters
from Zaman, Cihan, S Haber and Bugiin
newspapers were not allowed into the
Prime Minister's Office building whe-
re they came to follow the Council of
Ministers. The guards at the gate turned
away the reporters, stating that they
were to follow an order.

November 8, 2014

Zaman newspaper, Cihan News
Agency and S Haber were not accep-
ted to the 4th Haci Bektas Ashura Day
events attended by Prime Minister
Ahmet Davutoglu . During Davutoglu's
visit to the Haci Bektas Veli Museum and
Cultural Center, censorship was impo-
sed on journalists.

November 8, 2014

The first action of the Reform Action
Group meeting, which was established
with the aim of bringing Turkey's EU pro-
cess to the table and coordinating the
necessary reforms, was accreditation to
the press. Zaman, Cihan ve Samanyolu
were denied access to the meeting. Mi-
nister for EU Affairs and Chief Negotiator
Volkan Bozkir, Minister of Justice Bekir
Bozdag, Minister of Foreign Affairs Mev-
it Cavusoglu and Minister of Interior
Efkan Ala.

November 23, 2014

For Prime Minister Ahmet Davutog-
lu's visit to the cemevi in Tunceli and ot-
her visits, the correspondents of Zaman
newspaper and Cihan News Agency

who went with bu were not included in
any program. The Prime Minister's bod-
yguards told Zaman and Cihan reporters
at the entrance to the cemevi, “We can't
let you in." When asked by reporters on
what grounds such accreditation was
applied, the answer was “"Ministerial
decision”. Cemevi officials reacted to
this practice.

November 24, 2014

Some media outlets that went to the
Ministry of National Education buil-
ding on the occasion of November 24,
Teacher's Day, were stopped by guards
by the Prime Minister's Building. The
names of the media organizations were
requested. Reporters who said they
were from the Zaman Newspaper were
waiting at the door, while other media
organizations passed easily. The prog-
ram had nothing to do with the Prime
Minister's Office, but Zaman reporters
were prevented from entering the Mi-
nistry of Education building.

December 1, 2014

Zaman and Cihan reporters were
not allowed to the New Prime Ministry
Building where Deputy Prime Minister
Ali Babacan held a press conference on
the occasion of the takeover of the G-20
presidency on December 1, 2014.

REACTION FROM PRESS

ORGANIZATIONS

November 6, 2014

Media organizations reacted to
the implementation of accreditation
discrimination against the press in
the Prime Ministry and the Ministry of
Foreign Affairs after the Presidency. The
G-9 platform which consist of Associ-
ation of European journalists (AEJ), the
representative of the Turkish media and
Communication Workers' Union (Ha-
ber-Sen), Association of contemporary




CLOSED

MEDIA OUTLETS

03 MAY 2019

)

journalists, Diplomatic Correspondents'
Association, Economics Correspondents
Association, the Parliamentary Repor-
ters Association, the Association of pro-
fessional News Cameraman, Tourism
and Society of Environmental Journa-
lists, Turkish photojournalist Association
and the Turkish Journalists 'Association
of Turkey and the Ankara representative
of the journalists' expressed that the
process had become the censorship of
the accreditation pressure. “The AKP
government should immediately put an
end to this outdated, anti-democratic,
prohibitive and censorious accreditation
practice, respect critical thinking, and
stop obstructing journalists from doing
their jobs and the right of the public to
receive news," the platform said in a
statement. While reminding the govern-
ment that these practices are befitting of
despotism, not contemporary democ-
racies, we also want to state that we, as
professional organizations, will oppose
such repressions with all our might."
were expressed. It was reminded that
the obstacles in front of the freedom of
the press and expression constitute the
most serious problems in front of the
democratization of Turkey.

Blow on Freedom

“The increasing criticism and into-
lerance of different opinions by the AKP
government has increased the pressure
on the press and broadcasting organiza-
tions and led to the spread of self-cen-
sorship, while hundreds of journalists
have lost their jobs. This situation, which
is reflected in many national and inter-
national reports, has been described as
a serious blow to freedom of expression,
which is one of the basic human rights.”
was said. It was mentioned that the
government, which has never taken into
account the criticisms in this direction,
has constantly introduced new pressure

practices and has expanded restrictions
on the press. The statement included
the following statements: “The latest
development in this direction has been
the extension of accreditation, which
has been applied by the Presidency for
some time, to other institutions of the
state, especially the Prime Ministry and
the Ministry of Foreign Affairs. Monday,
November 3, journalists working in
institutions affiliated with certain media
groups, although they have institutional
accreditation and have yellow press car-
ds issued by the Prime Ministry's Gene-
ral Directorate of Press and Publication
Information, they have not been able to
monitor the activities in these instituti-
ons. The Prime Ministry correspondents
who were attached to this accreditation
application were unable to follow the
regular post-Cabinet press conference
and the activities of the Prime Minister in
other institutions; diplomatic correspon-
dents were also unable to follow the
regular ministerial information meeting."

No satisfying information

In the statement, neither the Prime
Ministry nor the Foreign Ministry officials
complained that they did not provide sa-
tisfactory information on the legal basis
of this practice or by which administrati-
ve act it was implemented. It was stated
that this situation showed that the
application was based on an arbitrary
decision, that it was open-ended, and
that critical news or commenters and
the institutions they were affiliated with
could be punished in a similar way. "It
seems that the power holders decided
to expand and disseminate the accredi-
tation application, which has turned into
a kind of punishment method, in terms
of form, scope and time, and wanted to
reveal the New Turkey's view of the free
press and freedom of expression. " as
statement expressed.




CLOSED

MEDIA OUTLETS

03 MAY 2018

=)

Kanun Hukmunde Kararnamelerle

ve RTUK tarafindan kapatilan

medya sayilari

Haber Ajansi
Gazete

Dergi

Radyo
Televizyon
Yayinevi-Dagitim
Toplam

Kapatilan dergiler (18):

62
19
34
29
29
178

Akademik Arastirmalar Dergisi
Aksiyon, Asya Pasifik (PASIAD)

Bisiklet Cocuk Dergisi
Diyalog Avrasya Dergisi
Gl Yapragi Dergisi
Nokta

Sizinti

Ekolife Dergisi

Ekoloji Dergisi

Fountain Dergisi
Gonca Dergisi

Yagmur Dergisi

Yeni Umit

Zirve Dergisi

Ozgiirlik Diinyasi Dergisi
Tiroj Dergisi

Evrensel Kiltlr Dergisi
Haberexen Dergisi

Kapatilan radyolar (34):
Aksaray Mavi Radyo
Esra Radyo

Aktlel Radyo

Haber Radyo Ege

Berfin FM

Herkdl FM

Bur¢ FM

Jest FM

Cihan Radyo

Kanalttirk Radyo

Dlinya Radyo

Radyo 59

Radyo Aile Rehberi
Radyo Nur

Radyo Bamteli

Radyo Simsek

Radyo Cihan (istanbul)
Samanyolu Haber Radyosu
Radyo Fikih

Umut FM (karar kaldirildi)
Radyo Kire

Yagmur FM (karar kaldirildi)
Radyo Mehtap

Patnos FM

Rengin Radyo

Radyo Karacadag

Ozgir Radyo

Ozgir Giines Radyosu
Ses Radyo

Radyo Diinya (Adana)
Dogu Radyo

Yon Radyo (karar kaldirildr)
Gin Radyo

Batman FM




CLOSED

MEDIA OUTLETS

03 MAY 2019

)

Kapatilan gazeteler:

Adana Haber Gazetesi
Batman Postasi Gazetesi
Adana Medya Gazetesi
Batman Dogus Gazetesi
Akdeniz Turk Gazetesi

Bingdl Olay Gazetesi (kapatma
karari kaldirildr)

Suhut'un Sesi Gazetesi

irade Gazetesi

Kurtulus Gazetesi

Iskenderun Olay (karar kaldirildr)
Lider Gazetesi

Ekonomi (karar kaldirildi)
iscehisar Durum Gazetesi
Ege'de Son S6z (karar kaldirildr)
Turkeli Gazetesi

Demokrat Gebze Gazetesi
Antalya Gazetesi

Kocaeli Manset

Yerel Bakis Gazetesi

Bizim Kocaeli

Nazar

Haber Kiitahya Gazetesi
Batman Gazetesi

Gediz Gazetesi

Son Nokta Gazetesi

Zafer Gazetesi

Merkir Haber Gazetesi

Hisar Gazetesi

Millet Gazetesi

Turgutlu Havadis Gazetesi
Bugtin Gazetesi

Milas Feza Gazetesi

Meydan Gazetesi

Turkiye'de Yeni Yildiz Gazetesi
Ozgr Digtince Gazetesi
Hakikat Gazetesi (karar kaldirildr)
Taraf Gazetesi

Urfa Haber Ajansi Gazetesi
Yarina Bakis Gazetesi

Ajans 11 Gazetesi

Yeni Hayat Gazetesi

Yeni Emek Gazetesi
Zaman Gazetesi

Banaz Postas| Gazetesi
Today's Zaman Gazetesi
Ozgiir Glindem Gazetesi
Batman Cagdas Gazetesi
Azadiya Welat Gazetesi
Cizre Postas| Gazetesi
Yiksekova Haber Gazetesi
GUney Express Gazetesi
Idil Haber Gazetesi
Kiziltepe'nin Sesi Gazetesi
Urfanatik Gazetesi

Prestij Haber Gazetesi
Express Gazetesi

Dagyeli Gazetesi

Tirkiye Manset

Akis Gazetesi

ipekyolu Gazetesi
Yediglin Gazetesi

Son Dakika Gazetesi

Kapatilan Haber Ajanslan
Cihan Haber Ajansi
Muhabir Haber Ajansi
SEM Haber Ajansi

Dicle Haber Ajansi

Jin Haber Ajansi




CLOSED

MEDIA OUTLETS

03 MAY 2018

=)

Kapatilan televizyon kanallari (34):

Baris TV

Bugln TV

Can Erzincan TV

Dinya TV

MC TV

Mehtap TV

Merkir TV

Samanyolu Haber

Hira TV

Irmak TV

Kanal 124

Kanalttirk

Samanyolu TV

SRT TV (karar kaldirildr)

Tuna Shopping TV

Yumurcak TV

IMC TV

Hayat'in Sesi TV

Ozgiir Gin TV

Jiyan TV

Azadi TV

Denge TV

Van TV

Van Geng TV

TV 10

Mezopotamya TV

Birlik Medya TV

Zarok TV (Kapatilma karar

% 40 Tiirkce yayin sartiyla RTUK
tarafindan geri alind)

Med Nuge TV: Tirkiye'nin resmi
talebiyle Fransiz uydu sirketi Eutel-
sat tarafindan uydudan gikarildi.

Kapatilan yayinevleri (29):
Altin Burg Yayinlari

Isik Akademi

Burak Basin Yayin Dagitm
Isik Ozel Egitim Yayinlari
Define Yayinlari

Isik Yayinlari

Dolunay Egitim Yayin Dagitim
iklim Basin Yayin Pazarlama
Giresun Basin Yayin Dagitm
Kaydirak Yayinlari

Gonca Yayinlari

Kaynak Yayinlari

Gdlyurdu Yayinlari

Kervan Basin Yayincilik

GYV Yayinlari

Kusak Yayinlari

Ufuk Basin Yayin Haber Ajansi
Pazarlama

Mustu Yayinlari

Ufuk Yayinlari

Nil Yayinlari

Wasanxaneya Nil

Rehber Yayinlari

Yay Basin Dagitim Pazarlama,
Reklamcilik

Sirat Basim Yayin Reklamcilik
Egitim Araglari

Yeni Akademi Yayinlari

Sdtun Yayinlari

Yitik Hazine Yayinlari,
Sahdamar Yayinlari

Zambak Basin Yayin Egitim Turizm




Ol
FREE MEDIA
| CANNOT BE

“ SILENCED

OST
.,
g,- ~

FROM

COUNTRIES NEWS,
ARTICLE AND
INTERVIEW

.IOI.IR LISM IN SPITE
OfEVERYTHING ]

Al
JOURNALIST




INTERNATIONAL
JOURNALISTS
ASSOCIATION





